Martijn Kagenaar
positionering & profilering

Progress in progress

Vooruit met beslagen voorruit

Leiders willen vooruit. Helaas is de wereld waarin zij opereren een stuk mistiger dan ze zouden willen. Maar ondanks onzekere vooruitzichten blijven ze graag zelf aan zet.

Sterke leiders bepalen juist in zulke omstandigheden de richting voor hun organisatie. Ook in 2024 mocht ik er een paar daarbij helpen. Samen zochten we hun toekomstbestendige positionering. Die moet inspireren: ze willen immers iets in beweging krijgen. Anderzijds moet die ook herkenbaar zijn: ze willen niet van de realiteit loszingen.

Nog één eindejaarslijstje...

Behoedzaam balancerend tussen IST en SOLL brachten we de vooruitgang op gang. Die bevindt zich momenteel in verschillende stadia van ontwikkeling. Bij de één is de vooruitgang al zichtbaar geworden, bij de ander ligt de uitwerking ‘as we speak’ op de teken- of directietafel en soms is er alleen nog maar dat eerste beginnetje, die stoute wens, die stiekeme droom… 

In de week van de eindejaarslijstjes is dit mijn ‘progress in progress’-lijstje.

Zichtbare vooruitgang 

Een paar opdrachtgevers maakten hun nieuwe positionering dus al zichtbaar.

  • Maastricht University verstevigt haar merk de komende jaren met de campagne ‘Echte antwoorden vinden we samen’. Deze wordt nu nog vooral ingezet voor het werven van studenten, medewerkers en professionals die zich verder willen ontplooien, maar zal vanaf 2025 zeker ook voor andere doeleinden worden gebruikt. 
  • Brightlands Maastricht Health Campus wil de aanjager zijn voor Randwyck. Dat is nu al economisch het belangrijkste stadsdeel van Maastricht, maar het heeft aantoonbaar de potentie van 2 tot 4 duizend extra banen. Wat daarvoor nodig is, beschreven we in een nieuw 'narratief' voor de campus.
  • Solido - IT voor overheden maakt de expertise die Parkstad IT in tien jaar opbouwde nu ook beschikbaar voor overheden ‘buiten 045’: door en door betrouwbare, veilige en up-to-date IT waarmee de burger optimaal wordt bediend.
  • Besart Heta maakte zijn revolutionaire aanpak voor de infrastructuren van morgen wereldkundig. Vandaag de dag past Heta die aanpak toe op glasvezelnetwerken in België, maar de mogelijkheden van Heta's designs zijn nog lang niet uitgeput. Wat volgt hierna: energie, water, heel Europa...?

Volop in ontwikkeling

Bij anderen is men achter de schermen druk bezig om de nieuwe positionering te verankeren in de complete merkidentiteit.

  • Vakvereniging Nevi zet de maatschappelijke impact van inkoop steviger neer in al haar activiteiten en communicatie: ontwikkelt daartoe nieuwe evenementen en opleidingen, en gaat zich opstellen als thought leader die de agenda zet voor ceo's en cfo's .
  • De buurtwerkers van het Amsterdamse Combiwel benaderen hun werk voortaan meer vanuit hun persoonlijkheid als ‘rebelse bondgenoot’ dan vanuit de kille KPI's in gemeentelijke aanbestedingen.
  • Het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg maakt zijn rijke schatkamer vol interessante particuliere archieven beter toegankelijk door actiever en uitnodigender te communiceren. Binnenkort onder de nieuwe naam ‘Tracé – Limburgs Samenlevingsarchief’. ​​​

Ontdekkingstochten

En bij weer anderen doen we op dit moment de eerste verkenningen om de humus te creëren waarop een betere positionering kan groeien:

  • NS en ProRail willen een visie ontwikkelen voor een spannend deel in het Amersfoortse stationsgebied. Dit doe ik in opdracht van vastgoedadviseur VKZ, in een team met onder meer Huub Kloosterman.
  • De Provincie Limburg heeft behoefte aan een strategisch communicatiefundament waarmee zij de regionale land- en tuinbouw kan inspireren om deel uit te maken van de noodzakelijke transitie in die sector.
  • Meer bewegen leidt tot langer en gezonder leven. Het Maastricht Movement Research Network (onderdeel van Maastricht University) wil daarom een duidelijker positie innemen op het snijvlak van fundamenteel en toegepast bewegingsonderzoek

Een heerlijk vak

Continu leer ik van de experts uit allerlei aanpalende vakgebieden die opdrachtgevers betrekken in hun zoektochten. Zo leerde ik dit jaar de stuwende kracht van rituelen kennen toen Ewoud Monbaliu me kwam helpen bij de transitie van Combiwel. De strategische waarde van diepgaande klantkennis werd me weer eens duidelijk toen Kate Backhouse van Essense bij Nevi vier behoeftenprofielen presenteerde, waarvan er twee onontbeerlijk zijn voor succes in de toekomst. En na 25 jaar werken bij creatieve bureaus weet ik dat een goed bureau het verschil kan maken. Bureau Vandejong kwam in de aanbesteding voor Maastricht University niet alleen met het unaniem gekozen concept maar wist dat in drie maanden ook ten uitvoer te brengen. Razend knap. Geen wonder dat ik ze intussen ook heb aanbevolen bij Nevi.

In 2025 komt de progress die zich nu nog in de ontwikkel- of ontdekkingsfase bevindt weer één of meerdere stappen verder in progress. Iets om naar uit te kijken.

En al zijn onze vooruitzichten vaag, ik wens jou en de jouwen een heel gezond en liefdevol 2025!

Illustratie: Kato Kagenaar

P.S.

Als je dit een boeiend stukje vindt, zijn sommige andere 'proeverijtjes' misschien ook wel wat voor jou. Je vindt ze allemaal hier.