Martijn Kagenaar
positionering & profilering

Brightlands plant zijn vlag op DDW

Positionering kan niet zonder profilering

Op de vier Brightlands-campussen geven zo’n 30.000 ‘optimisten’ (ondernemers, onderzoekers en studenten) samen vorm aan ‘Tomorrow’s Life’. Toch weet nog lang niet iedereen waar Brightlands voor staat. Dat is jammer, want de campussen hebben nog talloze talenten nodig om hun doelen op het gebied van circulariteit en gezondheid te halen. Toen de provincie vorig jaar subsidie beschikbaar stelde voor de ‘branding’ van innovatie in Limburg, zag brand manager Maurice Olivers zijn kans schoon: hiermee zou Brightlands verder kunnen werken aan zijn (internationale) zichtbaarheid.

Ideaal podium               

De Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven vormde daarvoor een ideaal podium. DDW is met 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland het grootste design- en innovatie-evenement van Noord-Europa. Bovendien focust DDW net als Brightlands op vernieuwing en cross-overs tussen vakgebieden. Tijdens de DDW zou Brightlands niet alleen zijn zichtbaarheid bij het grote publiek kunnen vergroten maar ook contact kunnen leggen met jong talent: de helft van de DDW-bezoekers is immers onder de 40.

30.000 mensen proeven Tomorrow's Life

Omdat ik het ‘ecosysteem’ van Brightlands van meet af aan goed ken, vroeg Maurice mij of ik hem wilde helpen om die vlag te planten. Die uitdaging nam ik graag aan. Want je kunt nog zo’n onderscheidende positionering bedenken, zonder consistente profilering heb je daar in de praktijk weinig aan. Met ontwerpbureau La Bolleur en de vier campussen ontwikkelden we een opvallend en circulair paviljoen op dé hotspot van de DDW, het Ketelhuisplein. In dat paviljoen gaven we ruim 30.000 bezoekers een voorproefje van ‘Tomorrow’s Life’ met demo’s en ideeën die ons leven zullen veranderen: kweekvlees, hartkleppen gemaakt van garnalenschillen, hippe fietsmode van oude PET-flessen, geneeskrachtige tomaten, een ceintuur die je rechtop houdt, poepsamples als sleutel naar een gezonder eetpatroon en Artificial Intelligence die rekening houdt met ethische aspecten van Big Data. Het bouwwerk zelf zat ook vol innovaties uit Brightlands, zoals tafels en sokkels van Niaga’s gerecyclede tapijten en touwen van (biologische) Dyneema-vezels.

Verrassingen

Bezoekers toonden zich verrast over de rijkdom aan thema’s en ideeën bij Brightlands. Zoals de Delftse ontwerpstudent die mij vertelde: ‘Ik wil me volledig richten op biomaterialen en weet nu waar ik mijn master ga doen!’ Of die inkoper van materialen bij een groot bouwbedrijf: ‘Zijn die vette sokkels echt van oud tapijt? Ik dacht altijd dat dat toch een beetje shabby bleef…’ En zo droegen we hopelijk bij aan een groeiend optimisme over ‘Tomorrow’s Life’.

Zien we jou in oktober ook op het Ketelhuisplein in Eindhoven?

Meer?

Als je dit een boeiend stukje vindt, zijn sommige andere 'proeverijtjes' misschien ook wel wat voor jou. Je vindt ze allemaal hier.

Fotografie

Alle foto's op deze pagina zijn gemaakt door Marcel van Hoorn