Martijn Kagenaar
positionering & profilering

Proeverijtjes

Blog

Inspiratie, kennis en ervaring

Die mix levert soms een stukje op. Zo zit ik af en toe in de schoolbankjes om wat nieuws te leren. Laatst bezocht ik een fascinerende masterclass waarin inzichten uit de antropologie en de neuropsychologie werden gedeeld met een zaal vol veranderaars: De Resilient Tribe.

Een paar 'amuses' van mijn werk in de praktijk zijn de nieuwe visie en missie waarmee ik de AVS (Academie & Vakvereniging Schoolleiders) kon helpen aan een nieuwe koers, de prijswinnende rebranding waarmee 'de HAS' (Hogere Agrarische School) kleur durfde bekennen, de minimale ingreep met maximaal effect in de naam van een sportclub, of de invulling van een paviljoen op de Dutch Design Week.

Ik hoor mensen vaak zeggen "We leven in een beeldcultuur." Dat klopt (denk alleen maar even aan 'Kate Gate') maar als jouw publiek even geen beeld bij de hand heeft, moeten toch die paar woorden op de vierkante meter het werk doen. Soms roept de juiste naam dan al de gewenste associaties op. En om de juiste woorden te vinden heb je – in Scrabble-termen – 3 maal woordwaarde nodig.

Een heel ander proeverijtje gaat over het positioneren van 'participatie'. Hoe beloof je niet teveel, maar ook niet te weinig? Ik leerde er veel over bij de visieontwikkeling voor Maastricht in 2040.