Martijn Kagenaar
positionering & profilering

Maastricht geeft gemeente huiswerk

Meedenken over nieuwe Stadsvisie

De stad Maastricht is niet van de gemeente Maastricht, maar van 120.000 Maastrichtenaren en hun bedrijven en instellingen. Mét hen geeft de gemeente vorm en invulling aan beleid. Zo is er in Maastricht een burgerbegroting. En om de jeugd een stem te geven is er een kinderburgemeester. Nu de hevigste schokgolven van de pandemie achter ons liggen kijkt de gemeente weer vooruit. Eind dit jaar moet er een nieuwe Stadsvisie 2040 liggen. En natuurlijk is daarvoor de inbreng van de inwoners nodig. Dat gebeurt in twee fases: in juni en juli verzamelde de gemeente input en ideeën, in september volgt het gesprek daarover.

Hoe nodig je mensen uit?

Het projectteam vroeg of ik wilde meedenken over de positionering van dit 'participatietraject'. Ze wisten dat ze voor een lastige opgave stonden, want hoe betrek je mensen bij zoiets vaags als participatie ten behoeve van een visie voor 2040?  Los van die vaagheid waren er nog drie obstakels:

  • Het leven van de mensen staat sinds kort in het teken van ‘inhalen’: eindelijk weer naar terras, feestje, zwembad, etc. De interesse voor ‘Maastricht in 2040’ moesten we dus niet overschatten;
  • We konden bij de inwoners geen al te hoge verwachting wekken over hun invloed op ‘Maastricht 2040’. Er ligt al een serieuze Potloodschets van beleidsmakers, met daarin de hoofdcontouren;
  • Volgend jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Echt spannende keuzes worden pas gemaakt als de politieke partijen hun programma’s schrijven.

Geen overpromise én geen underpromise

We moesten dus van goeden huize komen. Om te beginnen met een heldere belofte. We vragen inwoners niet om een wit vel te vullen met wilde fantasieën (er is al die Potloodschets). Ook vragen wij ze niet om concreet beleid te bedenken (dat volgt bij de verkiezingen). We kozen voor de best of both worlds: ‘de stad geeft het bestuur huiswerk’. De burger vertelt welke thema’s belangrijk zijn en welke denkrichtingen ze daarvoor zien, het bestuur geeft daar later een politieke verdiepingsslag aan.

Dat ‘huiswerk geven’ maakten we leuk én belangrijk. Leuk, omdat we veel mensen willen betrekken. Belangrijk, omdat er wel iets op het spel staat. Leuk én belangrijk zijn vaak tegenstrijdig. Ook dat was dus een opgave. Daarom deden we dat ‘huiswerk’ in het klein voor: we filmden drie Maastrichtenaren die één-op-één huiswerk kwamen geven aan een bestuurder:

  • Kinderburgemeester Ismael Cabordery (9 jaar) vertelt burgemeester Annemarie Penn-te Strake hoe hij mensen netjes met elkaar wil leren omgaan;
  • Horeca-ondernemer Rino Soeters toont wethouder Vivianne Heijnen waarom ze de 'Botermijn' moet ontwikkelen;
  • MTB-directeur Marcel Jöris laat wethouder Anita Bastiaans zien hoe mensen altijd ‘mee kunnen doen’.

Rijke oogst

Natuurlijk was het even wennen (en heus niet iedereen kwam opdagen tijdens de eerste versoepelingen en het EK voetbal) maar met ruim 100 inzendingen is het projectteam heel tevreden. Die werden opgehaald tijdens online sessies, wijkwandelingen, toekomstwandelingen door Bureau Europa en opgevist bij maastrichtvanmorgen@maastricht.nl. Eind augustus zijn alle inzendingen ongefilterd terug te lezen in de Stadsschets. En in september gaan gemeente en inwoners daarover met elkaar in gesprek. We'll keep you posted!

Leuk hoor, om participatie te positioneren!

Samen met Martijn hebben we het fundament gelegd voor een totaal vernieuwde krant.


Branko Eijssen – De Limburger

Lees verder