Martijn Kagenaar
positionering & profilering

Eén lettertje; groot verschil!

Wat is het leuk om – een heel klein beetje – te mogen meeschrijven aan een jongensboek! In mijn geval dat van volleybalclub VC Limax.

Die club timmert aan de hand van voormalig Olympisch kampioen Guido Görtzen zó hard aan de weg dat het eerste team in drie jaar opklom van de derde klasse naar de top van de eredivisie. Guido – die over de hele wereld heeft gezien hoe je topsport moet positioneren – vond dat daar een betere branding bij hoort. Via (sport)presentator Sander Kleikers vroeg hij mij om zijn club Limac daarbij te helpen. We begonnen met de naam.

Na een fusie ontstond in 2006 VC Limac: Volleybal Club Linne Maasbracht Combinatie. Best muf natuurlijk. Het lag dan ook voor de hand om iets speels te doen met de lengte, sprongkracht en aanvalslust die horen bij volleybal. Maar al snel beseften we dat namen als Blockbusters, Zebra’s of Guido’s Giraffen niet passen bij de nuchtere aanpak van Görtzen en zijn bestuur. Ik stelde voor om alleen de laatste letter te veranderen. En dus heet Limac voortaan LIMAX.

Limburg Maximaal

Limax is nog steeds van Linne en Maasbracht, maar Limax staat ook voor Limburg Maximaal. De durf om als Limburgs ‘kluppie’ de gevestigde orde maximaal schrik aan te jagen sprak de mannen wel aan. „Deze naam helpt de club aan een betere uitstraling. We promoten het volleybal in de regio met clinics op scholen en zijn betrokken bij maatschappelijke projecten. Het verenigingsleven moet Linne en Maasbracht weer gaan leven en we willen zoveel mogelijk jongeren de zaal in krijgen.”

De compleet nieuwe merkidentiteit is ontworpen door een andere Guido, Guido Provaas van Perron 9.

En de nieuwe naam werkt ;-)

Inmiddels is Limax de trotse koploper van de eredivisie, voor veelvoudige kampioenen Dynamo, Lycurgus en Orion – zie dit bericht van 12 februari 2023.

P.S.

Als je dit een boeiend stukje vindt, zijn sommige andere 'proeverijtjes' misschien ook wel wat voor jou. Je vindt ze allemaal hier.

Samen met Martijn hebben we het fundament gelegd voor een totaal vernieuwde krant.


Branko Eijssen – De Limburger

Lees verder