Amuses
Cases
- de achtergrond en aanpak bij de nieuwe merkpositionering van Maastricht University
- de rebranding waarmee 'de HAS' (Hogere Agrarische School) kleur bekende
- de totstandkoming van twee nieuwe organisatienamen: Solido (IT voor overheden) en Tracé (Limburgs Samenlevingsarchief)
- de visie en missie die AVS (Academie & Vakvereniging Schoolleiders) nieuwe focus gaf
- het cureren van het Brightlands-paviljoen op de Dutch Design Week
- de minimale ingreep met maximaal effect in de naam van een sportclub
Ervaringen
Tussen alle jaaroverzichten door leverde ik eind 2024 een heus lijstje in: progress in progress, zeg maar.
Ook zit ik af en toe in de schoolbankjes om wat nieuws te leren. Zo bezocht ik een fascinerende masterclass waarin Jitske Kramer en Elke Geraerts hun inzichten uit de antropologie en de neuropsychologie deelden met een zaal vol veranderaars: De Resilient Tribe.
Een andere ervaring betreft het positioneren van 'participatie'. Hoe beloof je niet teveel én niet te weinig? Ik leerde er veel over bij de visieontwikkeling voor Maastricht in 2040.
Observaties
Ik hoor mensen vaak zeggen "We leven in een beeldcultuur." Dat klopt – denk aan Musk met zijn kettingzaag...
Maar als je publiek even geen beeld van jou bij de hand heeft, moeten die paar woorden op de vierkante centimeter al het werk doen.
Soms roept de juiste naam dan al de gewenste associaties op. En soms ook niet. Maar om die juiste woorden te vinden heb je naar mijn mening altijd 3 maal woordwaarde nodig.