Martijn Kagenaar
positionering & profilering

'Teams is een drama voor innovatie’

Saskia Goetgeluk

Brightlands Campus Greenport Venlo – CEO

 

Brightlands Campus Greenport Venlo ontwikkelt ‘Tomorrow’s Food’: gezond, veilig en bereikbaar voor iedereen. Bij CEO Saskia Goetgeluk was kort voor 12 maart andermaal borstkanker geconstateerd. Maar Saskia wilde ook dit keer geen tijd verliezen. Daarom plande ze haar chemokuren weer zó, dat ze zich in het weekend slecht voelde en door-de-weeks kon werken aan haar missie. Van de oncoloog moest ze tot juni in totale quarantaine. Maar omdat iedereen moest thuisblijven, had niemand in de gaten dat ze weer in een 'medisch traject' zat. Gelukkig, want zo kon zij dóór!

Donderdag de 12e

Na die persconferentie werd ik geappt: ‘We moeten dicht, we moeten dit, we moeten dat!’ Maar ik dacht: ‘We moeten helemaal niks.’ Dat is mijn natuur. Mijn vrijheid is heel belangrijk. Als je op een campus zoals hier elkaar niet in vrijheid kunt ontmoeten, kun je niet creatief zijn. En dus niet innoveren. Ik werd er een beetje opstandig van.

No campuslife

We voelden heel kort zelfs een soort euforie. Alles was nieuw. Online samenwerken, hoe gaat dat? Zelf deed ik wat ik kon en gaf iedereen zoveel mogelijk de aandacht die hij of zij nodig had. Hier op de campus konden de huurders gewoon naar binnen, hun bedrijfjes moesten toch door. Maar wij konden de campus community niet levend houden zoals we gewend zijn met programma’s als Meet your neighbour of een groot matchmaking event dat we hadden voorbereid. Ons start-up en scale-up programma BL.INC konden we op den duur gelukkig vrij goed hybride uitvoeren. Hoewel dat voor een campus natuurlijk verre van ideaal is. Het creatieve proces, het samen werken aan innovatie moet je dicht bij elkaar doen, in spontane gesprekken. Niet in Teams…

Bijzondere gezinssituatie

Tegelijk kwam mijn middelste kind met zijn vriendin inwonen vanwege hun kleine woonruimte. Eigenlijk was dat heel speciaal want hij woont al heel lang niet meer thuis. We koesteren die eerste lockdown als een heel speciale tijd. Die heeft onze band enorm goed gedaan. Ik heb mijn levenservaring op een natuurlijke manier met hun kunnen delen.

Tijd voor beleid

Op de campus hebben wij de efficiëntie van online werken goed benut. We hadden meer tijd voor beleid, omdat we niet hoefden te reizen en niet werden afgeleid. Met onze strategische partners hebben we een stevig meerjarenplan ontwikkeld: wat maakt ons relevant, waar gaan we heen? Na drie jaar staan we ook voor een nieuwe fase. We zaten vol en moesten bedenken hoe we wilden groeien.

Tienjarenplan

Het klinkt misschien ouderwets lang, maar dit was dan ook geen financiële invulsheet. Als je een multinational als BASF langdurig wil binden moet je een serieuze visie hebben. Wij zitten hier in het meest prille stadium van innovaties, en daarom moeten wij ver vooruitkijken. Op basis van consumententrends bepaalden we samen hoe we de voedingstransitie gaan vormgeven. We besloten te gaan voor ‘gezond oud willen worden’.

Bewustwording

Als voedingscampus bepleiten wij al jaren dat de maatschappij moet nadenken over gezonde voeding, duurzaamheid en de herkomst ervan. Het feit dat druipende schubdieren in Wuhan een mondiaal gezondheidsprobleem veroorzaken maakt iedereen meer bewust van ons complexe mondiale systeem. Het gevolg is dat we nu met ons verhaal makkelijker op Haagse agenda komen met het belang van voeding en vitaliteit, en dus preventie..

Gezond oud worden

Het mooie van onze campus is dat we Maastrichtse medische kennis kunnen koppelen aan Venlose kennis over voedselproductie- en innovatie. Zo halen we ‘gezond oud worden’ dichtbij. Daarmee is onze campus nog relevanter geworden. De basisbekendheid hierover was er, maar de kennis wordt breder verspreid. Wij maken kinderen daar bewust van in Kokkerelli. Het feit dat hier wordt geïnvesteerd in jeugd- en gezondheidsprogramma’s positioneert ons goed. Men ziet hoe wij de volwassenen van de toekomst op een leuke manier laten ervaren dat gezonde voeding ook lekker kan zijn. En dat de keuzes die je als persoon maakt op de lange termijn zo’n impact hebben op je gezondheid. Die educatie bouwen we nu dankzij de regiodeal uit, samen met bedrijven die mee-investeren. En dat is maar één voorbeeld.

Sterkere lobby

De rest van Nederland ziet nu: ‘Daar gebeurt wat!’ Wat Thialf is voor schaatsen, zijn wij voor kennisontwikkeling en innovatie van gezonde voeding. Dat vraagt uithoudingsvermogen. Daarom maakten we zo’n tienjarenplan. Uiteindelijk werken we toe naar gepersonaliseerde voeding. Dat je dat lekkere recept van AH ook kunt maken als je glutenallergie hebt. Een app vertelt je dan welke ingrediënten jij moet kopen. Over tien jaar ben ik 66 en dan wil ik dat gerealiseerd zien bij een brede groep consumenten; jong en oud. Omdat ik hier zie dat het kán en het zich hier ontwikkelt! Met algoritmes, met veredeling etcetera.